joi, 12 ianuarie 2017

Ecaterina Haque


Titela Haque - Tanti Radio

Și la noi în țară, la fel ca peste tot în lume, începuturile radioului au fost anevoioase. Lipsa specialiștilor și a oamenilor dispuși să investească timp și bani a făcut ca toată munca sa fie depusă strict de către pasionați, în marea majoritate a cazurilor fiind vorba de voluntari. Cu timpul însă, elita românească a acelei perioade, recunoscând „fenomenul“ numit radio a început să frecventeze studiourile de emisie, iar pe lângă aceștia și mulți necunoscuți care datorită devotamentului și pasiunii   pentru radio au ajuns în timp celebri realizatori de emisiuni. Printre ei și Ecaterina Haque sau Titela Haque, vestită realizatoare a primelor emisiuni pentru copii din țară.

Ecaterina Haque

„Ora copiilor”

Pe 12 ianuarie 1929 apărea în eter o nouă emisiune „Ora copiilor” şi a devenit un simbol deopotrivă al candoarei şi al emancipării, un reper în dezvoltarea radioului, dar şi a celor care i-au fost ascultători. Timp de 16 ani " Tanti Radio " a presărat în inimile copiilor poveștile  nemuritoare și dulceața limbii române.
Rămasă de mică fără mamă, fiica doctorului Petre Bugulescu, a crescut la internat unde lipsită de afecțiunea părintească s-a refugiat în lumea poveștilor din „dorinţa de a citi tot ce putea să încânte copilăria mea atât de tristă” așa cum afirma chiar ea în autobiografie.
Căsătorită de timpuriu aceasta va rămâne văduvă cu trei copii după moartea soțului în Primul Război Mondial. La scurt timp după aceea va începe colaborarea la revista „Lumea copiilor” editată de Gheorghe Filip. Datorită impactului puternic asupra publicului format majoritar din copii, Ecaterina a cochetat, la îndemnul lor, cu ideea de a prezenta la radio poveştile pe care le scria deja sau culegea.


Aici l-a cunoscut pe Corneliu Haque, un colaborator apropiat al Casei de Radio Philips, constructor amator de aparate de radio, iar povestea e rememorată în autobiografie:

„« Mămico, dar de ce nu te duci şi tu acolo de unde toţi copiii să audă poveştile tale?», şi iaca a fost un ceas crucial, în viaţa mea, când a apărut un om care adora copiii, şi întâmplarea a făcut să audă şi ce doreau ei. Maiorul Haque Corneliu. Ofiţer la geniu, pilot internaţional, un om cu o cultură vastă şi... minunea s’a înfăptuit. Am început Ora Copiilor”.

„Bine v-am găsit dragii mei nepoţei...”

Ora Copiilor, emisiune ce avea să-i aducă celebritatea şi admiraţia ascultătorilor a intrat în grila de programe la 12 ianuarie 1929. Imaginați-vă cum în fiecare seară de joi mii și mii de copii de pretutindeni se așezau fascinați lângă miraculoasa cutie de lemn plină de butoane și beculețe de unde răsuna o voce caldă aducând pe calea undelor poveștile nemuritoare ale copilăriei.

„Bine v-am găsit dragii mei nepoţei... iaca am venit şi eu pe unda nevăzută... m-auziţi bine?... aşa, acum staţi cuminţi şi ascultaţi povestea ce am să vă spun. Dar... creion şi hârtie aţi pregătit? Da? Atunci bine căci la finalul povestei, aşa cum vă place vouă, am să vă dau şi o ghicitoare, aşa cum vă place vouă, am făcut-o înadins pentru voi... ei, dar acum să încep povestea...”. 

În afara poveştilor din literatura română şi universală. Tanti Radio realiza chiar emisiuni interactive unde invita copii în studio. Atmosfera de basm era întreţinută cu puneri în scenă ale clasicelor „Punguţa cu doi bani”, „Greierele şi furnica”, „Puiul”, „Hänsel şi Gretel” sau „Legenda Babei Dochia”....  A scris piese pentru copii, jucate de copii, le-a făcut ghicitori, le-a făcut Poşta copiilor, le publica fotografiile în revista Natura şi Radiofonia şi aşa s-a cimentat legătura între Tanti Radio şi copiii ei cei nevăzuţi, dar iubiţi din toată inima. .
În primăvara lui 1945, odată cu venirea "lumii noi", la 16 ani de la debut vocea ei a încetat să mai emită. Va rămâne însă pentru totdeauna în istoria undelor ca Doamna Poveștilor.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *