vineri, 2 ianuarie 2015

Ovidiu

Publius Ovidius Naso

Poet roman, exilat în cetatea Tomis, e cunoscut datorită operei sale ca unul dintre marii clasici alături de Virgiliu și Horațiu. Unul din marile mistere ale vieții sale, rămas în istorie este cauza reală a exilului său. Rămâne însă cunoscut ca Ovidiu primul poet al pământurilor romănești, inima Pontului Euxin.



                       " Chiar de-ași fi fost ca smoala iliră-ntunecos 
                          Cum aș jigni poporul acesta credincios.
                          Duioși ați fost în jale aicea când veneam.
                          Voi doar mi-ați dat o cinste ce s-ar fi cuvenit  
                          Doar unui om ce nu e de nimeni pedepsit;
                          Deși n-am vrut-o, lumea a vazut a vrea
                          Mi-a pus cununa sacră și-o port pe fruntea mea !
                          Cum
                          Delosul
                          Latonei i-a fost așa de drag
                          Și
                          Tomisul acesta îmi este drag și sfânt
                          De când eu părăsitam al patriei pământ! "


.............................................................................



                          " Sub astă piatră zace Ovidiu, cântărețul
                            Iubirilor gingașe, răpus de-al său talent,
                            O, tu, ce treci pe-aice, dac-ai iubit vreodată,
                            Te roagă pentru dânsul: să-i fie somnul lin."